Sørlandets Kompetansefond støtter et flerårig prosjekt for å bedre barns leseferdigheter.
Leseprosjektet READ
READ et system og en metode der foreldre leser sammen med sine barn på en strukturert og planlagt måte. Forskning viser at når foreldre leser daglig sammen med barnet og har samtaler med barnet om innholdet (dialogisk lesing), så har det en positiv effekt på barnets språk, samt senere lese- og skriveferdigheter. Det velges ut 5-6 bøker for barnehagen og per trinn på skolen. Bøker og veiledningsmateriell leveres ut i en «lesebag». Bøkene leveres tilbake, veiledningsmateriellet beholdes. Når alle bøkene er lest, må foreldre bruke det lokale biblioteket for videre lesing med barnet.
READ er ment å gi foreldre en mulighet til å aktivt involvere seg. Foreldres aktive involvering i deres barns utvikling har sterk og langvarig betydning for barns utvikling, læring og trivsel (Oxford University).
Målsetting med leseprosjektet READ i Agder
Det er KS Agder som er mottaker av prosjektmidlene som er et spleiselag mellom Sørlandets Kompetansefond, Sparebankstiftelsen Sparebanken Sør, Agder fylkeskommune og Statsforvalteren i Agder.
Line H. Løvdal er rådgiver oppvekst i Evje og Hornnes kommune. Hun har bakgrunn fra barnehage og skole, og fra koordinering av prosjekter, som satsingen Inkluderende læringsmiljø.
Hege Solli er avdelingsleder for biblioteket i Lyngdal kommune. Hun har bakgrunn fra bibliotek- og kulturutvikling, og har arbeidet mye med prosjektutvikling og litteraturformidling.