5. aug 2020 kl 12.06 Kristoffer Del
Kompetansefondene i Agder utlyser støtte til barnehageeiere som ønsker å gi pedagogisk personell videreutdanning i lekbasert læring. Både private barnehageeiere og kommuner i hele Agder kan søke. Nå er det åpent for påmelding. Søknadsfrist 1.september 2021
Kompetansefondene i Agder utlyser nå støtte til barnehageeiere som ønsker å gi pedagogisk personell videreutdanning i lekbasert læring. Både private barnehageeiere og kommuner i hele Agder kan søke.
Om studiet
Studiet «Lekbasert læring» går over 2 semester og gir 15 studiepoeng. Det er en kombinasjon av nettstudium og praktisk arbeid på arbeidsplassen. I tillegg er det to fysiske samlinger, dersom det er innenfor rådene fra myndighetene: en oppstarts- og en avslutningssamling. Sørlandets Kompetansefond og Aust-Agder Utviklings- og Kompetansefond dekker utgifter til kursavgift, samt utgifter til vikar for inntil 100 timer av de timene som brukes i ordinær arbeidstid.
Studieopplegget er organisert fra Læringsmiljøsenteret ved Universitetet i Stavanger og Universitetet i Agder. Kursinnholdet er utviklet i et samarbeid mellom barnehager i Agder og universitetene og har fått gode tilbakemeldinger fra deltakere:
Lekbasert læring er et interessant og praksisnært studium. Det er mange lærerike og gøyale aktiviteter å gjennomføre sammen med barna på avdelingen. Ved at jeg har mappeinnleveringer der jeg reflekterer over hvordan gjennomføring av aktiviteter gikk, får jeg et fornyet kritisk blikk på min arbeidshverdag: Jeg reflekterer mer over personlig praksis; noe både jeg og barna på avdelingen har muligheter for å få en mer lærerik hverdag av. (Marit Ladstein Kristensen, Pedagogisk leder i Konsmo barnehage)
For informasjon om lekbasert læring, se: https://lekbasert.no/
Noen ord fra Svanaug Lunde som er ansvarlig for studiet: https://vimeo.com/426991385
Les mer om studiet: https://laringsmiljosenteret.uis.no/om-laringsmiljosenteret/utdanning-og-undervisning/videreutdanning-lekbasert-laring-for-de-eldste-i-barnehagen/
Forventet arbeidsinnsats
Forventet arbeidsinnsats for kurset er 375 timer for fordeles på følgende måte:
187 timer- Praktisk trening: Planlegging, gjennomføring og evaluering av førskoleaktiviteter i egen barnehage (del av ordinær arbeidstid). Barnehagen legger til rette for at studenten / pedagogen kan anvende Lekbasert læring i førskolegruppa som en vanlig barnehageaktivitet. Dette skal ikke komme i tillegg til annet førskolearbeid. I dette året må barnehagen satse på å bruke Lekbasert læring for de eldste barna.
14 timer- To kursdager (dette vil dekkes av de 100 timene med vikar som kompetansefondene dekker)
80 timer- egeninnsats (studietid innenfor arbeidstid, dette vil dekkes av de 100 timene med vikar som kompetansefondene dekker)
94 timer- egeninnsats (studietid utenfor arbeidstid). Dette fordeles utover hele året og vil tilsvare ca to timer per uke.
Opptakskrav: